12 september, 2008

Blog on the run - Orly

Detta är en av de längsta bloggningarna någonsin.
Jag samlade allt i samma inlägg, gör vad ni vill. Skriv ut och spara. Men kom ihåg att det är du som skriver ut som har ansvaret!

HERE YOU GO:


Nu sitter jag i skrivande stund och ser på Skiträdd i Las Vegas (när kommer svenska översättningen på talbok med Ronny Eriksson som läsare?) på Orlyflygplatsen.
Incheckningen öppnar inte än på ca 4 timmar så jag antar att jag kommer kunna se på skiträdd minst tre gånger till innan jag kommer till Uppsala.

Jag har dessutom varit här i ca fyra timmar. Jag fick skjuts av Chefen i morse. Trevlig karl, men han ser ut som en blandning av L Ron Hubbard och Jabba the Hutt. Han och hans fru och son skulle till Paris på någonslags möte, så dom tyckte att det var dags att lära känna mig.

Frankrike är på någotsätt mer tilltalande än Belgien. Jag tror det är för att fransmännen inte är lika övergödda och självgoda som belgarna. Men jag skall nog lära mig tycka illa om dom.
Institutet är häftigt, det bästa är cirkussalen. Den är ungefär lika stor som salen i bryssel + salen i gävle + salen i sthlm. Fast den används nästan bara till barnkurser.

--
Fyra timmar kvar tills planet går.
Jag hittade en resturang med mindre överpriser än alla andra ställen och avnjöt en mycket torr kycklingbit med lite sallad och ris, det smakade inte så mycket, men det är alltid kul att ha någonting att göra.
Jag hittade dessutom en 5€sedel på marken. Eller det var inte jag som hittade den, utan en militär som hittade en 10€ sedel som låg lite längre bort. Får militärer plocka upp pengar?

De franska metrologerna utlovade regn hela dagen igår. Det stämmer inte. Det är soligt och hela flygplatsen känns som ett växthus.
Jag luktar illa.

Högst upp på flygplatsen kan man gå ut och sätta sig på en grå gräsmatta och lyssna till de dånande motorerna och andas flygplansavgas.
Första raden på en flygplats den 11 September.

Jag har fortfarande inte hittat något ställe att ladda datorn, det är lite synd, för snart ger batteriet upp. När kommer 6-cellsbatterierna till sverige? VILL HA!
Alternativt solcellspanel, det vore coolt. Det känns som att subnotebooksen är tillräckligt strömsnåla för att göra det möjligt att göra om baksidan av skärmen till en solcell. Hur stark sol måste det vara för att en solcell skall funka? Vad väger en solcellspanel?
Kom ihåg var ni läste det först!

Nils With The Pole and Computor Sulotions...
Nils With The Computor Sulotions
Nils With The Solcellspanelsubnotebooks

--
Det är någon slags galna strejkare här, dom har marscherat fram och tillbaka på flygplatsen och sjunger någonting. Jag tror att det har någonting att gör a med den tryckta stämningen som alltid infinner sig på flygplatser. Alla tar flyg på så stort allvar, eftersom man inte kan planka och måste oftast boka långt i förväg och sånt. Det känns som att flygbranschen borde slappna av lite mera.
Nils With The Airportconsulting har naturligtvis funderat fram en massa saker under alla långa väntetider på flygplatser.

Min bästa idé jag har kommit på som kommer göra mig rik när jag hamnar i rullstol är karaokebar på flygplatser. Tänk er konferansgänget som har en timme att slå ihjäl, klart chefen bjuder på en runda samtidigt som hans sekreterare vräker fram “total eclipse of the heart”. Eller den uttråkade 21åriga cirkusartisten som drar lös “Fly me to the moon” bara för att förvirra alla piloter.
Visst, folk skulle missa sina flyg och stämband skulle gå sönder. Men det skulle verkligen etsa fast flyget som transportmedel nummer ett för långa resor.

Ända tills SJ, dom genierna, bygger en karaokevagn på tågen. Som troligtvis kommer ligga precis bredvid lugna avdelningen, och dörren där emellan kommer garanterat gå sönder. Om jag känner SJ rätt.

Det finns ju tydligen ett Gym på arlanda. Men varför sluta där?
Släng in ett badhus, en bowlingbana och radiobilar så folk får någonting att göra.
Lite arkadspel skulle inte skada heller, gärna en bio, gärna sound of music eller Rocky Horror på singalong. Folk behöver få skrika lös lite på flygplatser.

THE HILLS ARE ALIVE WITH THE SOUND OF MUUUUSIIIIC!!!!

Det enda som krävs för en bättre är lite mera skoj på flygplatser och solcellssubnotebooks.

Någon kommer sno mina idéer och bli fruktansvärt rik.
Jag skall ha royaltys och förtur i karaokekön!

--

Nu sitter jag innanför säkerhetskontrollen.
Jag klarade mig, denna gången också.

Den numera vanliga dialogen:
Kontrollant, bestämd: Vad är det där?
Nils, retas: En theremin.
Kontrollant, nyfiken men samtidigt misstänksam: VAD ÄR DET?
Nils, Trött: Musikinstrument...
Kontrollant, nöjd: Ok, ha en trevligresa...
Nils, går där ifrån, hungrig: Käka nåt kanske.
Kontrollant: NEXT!

Denna sida av säkerhetskontrollerna är coola, det finns PS3or och billiga chips!
Jag är glad.
Nu skall jag snart flyga, skriver mer på planet om jag inte sover.

--
Som ni kanske märkte blev det inget mer skrivet.

Nu är jag hemma i Nyadal, mammsen har gått och lagt sig. Hon gav mig 800 g choklad och 1.5 kilo trocadero. Nu skall jag tanka hem lite filmer och serier.
Macgyver complete torrent!

Snart skall jag sova.

1 kommentarer:

Anonym sa...

vad gott det vore med choklad och trocadero.